Zpět na články

Web rychlý jako... gramofon

Otevřete svůj web a vězte, že tam někde v dálce se právě roztočil gramofon. Ano - čtete správně. Váš web je kdesi uložen na malé černé desce, nad kterou se sklání rameno, které desku čte. Přesně tak vypadá paměť běžného počítače i úložiště webů. Je to nádherná retro představa i reálná současnost. Tedy alespoň pro většinu českých webů, které tím ztrácí kredit v očích návštěvníků i Googlu.

Dumali jsme, kam v Německu umístit svůj eshop a snad v každé nabídce na nás vyskakovalo upozornění, že nepoužívají “gramofony”! Proč? Protože když chcete data z desky rychle přečíst, musíte desku hodně, hodně rychle roztočit a to má logicky své limity. Tam na západě používají modernější, rychlejší řešení, kterému se říká “SSD”. (Pokaždé, když se v IT světě narodí nová technologie, získá podobně trapné zkratkovité jméno.)

Němci nabízejí také větší bezpečnost. (Jen na přelomu roku nám volaly o pomoc dva cizí weby zavirované až po uši. A věřte, že v takovou chvíli nechcete slyšet: “Web jsme Vám zablokovali - vyřešte si to”, ale spíše “Web jsme před hrozbou zachránili, jen jej překontrolujte, ať k napadení znovu nedojde”.)

S rozhořčením “my jsme přece taky západ” jsme začali hledat podobně pokrokové poskytovatele v ČR a našli jsme dva, kteří SSD nabízí všem - nejen VIP zákazníkům.

 

1. Wedos

Technologicky jsou pokrokoví, pravděpodobně i velice spolehliví a úžasně levní. Říkáte si: “Jak to dělají? Kde na to ušetřili?” Navštivte jejich web a uvidíte. Je to očividně barák plný ajťáků bez jediného designera. Ne, že bych u webhostera potřeboval na každém rohu krásné fotky roztomilých koťátek, ale designer by všemu mohl dát řád: při nastavení webu byste tak věděli, kam kliknout a kde co hledat. Tady potřebujete osobního průvodce - někoho znalého oboru. Tedy mohli byste zavolat na technickou podporu, ale není jisté, že uspějete: když jsem po druhé od technické podpory slyšel odpověď: “to nevím”, vybouchl jsem smíchy “a kdo to má vědět”?

 

2. Websupport

Naši milovaní Slováci překročili hranice a otevřeli svoje hostingové řešení i na zdejším trhu. Jsou něco jako Jančura a jeho RegioJet na železnici: zvyšují standard a hýčkají si vás. Mají příběh a přesah - nezdá se, že by jim šlo jen o zisk - jejich zaměstnanci je podle všeho milují. Kniha jejich zakladatele “Support” mě nadchla - fandím jim.

Používat administrační prostředí Websupportu je balzám - stejně jako komunikace s kompetentnější technickou podporou. Jsou dražší než wedos, ale umí toho víc. Delší dobu je různě měříme a jsou opravdu dobří.

A teď si zas říkáte: “Někde musí být nějaké ALE... ”. Jedno ALE jsme na vlastní kůži zažili a je fér je zmínit: po dobu asi pěti dnů měli technické potíže s jednou “mašinou” a my kvůli tomu na eshopech přicházeli odhadem tak o čtvrtinu objednávek. Nakonec jsme si vydupali přesun na jiný stroj a vše zase šlape jak má. Říkám si: i Jančurovi se určitě někdy porouchal autobus nebo lokomotiva a několik lidí se nedostalo včas na schůzky a způsobilo jim to problémy. A tak dál jezdíme RegioJetem a dál zůstáváme u Websupportu. Před měsíci jsme k nim přesunuli všechny své eshopy a několik webů a jsme nadmíru spokojeni.

 

P.S. pro geeky: článek samozřejmě píši s plným vědomím, že klasický HDD není mrtvá technologie - stále se vyvíjí (hélium místo vzduchu, další plotny, zvyšování hustoty zápisu,...) a dál se především díky poměru cena/kapacita bude využívat. Ani zdaleka se však rychlostí neblíží SSD diskům a to je v případě webů zásadní.

 

(Matyáš Hájek, leden - říjen 2017)

 

články.